Hike

• Om te beginnen (of op een luie rustdag) natuurlijk even het mooie uitzichtje meepikken vlak bij de villa. Op het hoogste punt in Solana Gardens heb je een mooi uitzicht over Alcalali en de Jalon-vallei (d.w.z. zolang er nog niet gebouwd wordt). Je hoeft er maar een paar honderd meter voor te lopen, en de eerste 60 hoogtemeters zijn alweer binnen.
  • De vlakke route van Alcalalí naar Jalon (3 km).
    • Weg van de autoweg, tussen de amandelbomen, olijfbomen en druivenstruiken. Deze route begint net ten zuiden van Alcalali, op het ‘ uitzichtpunt’ aan het einde van de Carrer Forn. Daar volg je een pad dat naar beneden loopt, door het hoge riet, en steek je de meestal droogliggende rivierbedding over. Even omhoogklimmen en dan links richting Jalon. Voor de precieze route op gps klik hier.
    • Met een kleine aanpassing aan het begin is deze route ook geschikt voor kinderwagens en fietsen: in dat geval begin je in Alcalali ten westen van het waterreservoir, bij het ‘Ecoparc’. Daar naar beneden over de verharde weg, eenmaal boven linksaf en je komt uiteindelijk op bovenstaande route uit.
  • Lliber achterland. Vanuit Lliber kun je diverse mooie routes lopen.
    • Deze wandeling gaat eerst omhoog over het asfalt, daarna naar beneden door het bos en verder langs de rivierbedding.
    • Bij deze is de klim wat serieuzer en de zon wat brandender, maar het uitzicht briljant.
  • Meer routes in de Jalon vallei vind je op Hiking – Vall de Pop. Uiteraard zit ook de beklimming van de Coll de Rates hier tussen.
  • Enkele van onze favorieten staan op Wikiloc. Sowieso een goede plek om eens te bezoeken, ook via de app.
  • Planes en Gorges del Salt.
  • Aanrader is ook het Bernia massief. Helemaal ideaal is de combinatie met een late lunch bij Refugio Vista Bernia. El Fort de Bernia y la Sierra de Bernia